Antoni Muntadas (Barcelona, 1942)

Muntadas

Antoni Muntadas és un artista català postconceptual i experimental. El seu art es caracteritza per tractar qüestions polítiques, socials i de la comunicació. La intersecció dels conceptes que treballa en les seves obres s’unifiquen a través de diferents suports audiovisuals com la fotografia, les instal·lacions, el vídeoart i la performance, sempre en les tendències d’art multimèdia.

Es formà com a enginyer a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers Industrials de Barcelona i posteriorment seguí la seva formació a Pratt Graphic Center de Nova York. Ja en els inicis s’interessà pels fenòmens socials i per les tecnologies. Començà a experimentar les múltiples fronteres entre la tasca artística i els àmbits suposadament aliens a l’art, centrant-se en la interacció entre l’art i l’espectador. En aquest moment també fou membre del Grup de Treball (1973-1976), un grup d’artistes i intel·lectuals que durant la transició s’uniren i realitzaren obres d’art contemporani fortament implicades en la lluita antifranquista.

Seguint una perspectiva reflexiva i crítica, de manera pionera el 1974 ja feu crítiques dels mecanismes de la globalització dels mitjans de comunicació (mass media). Treballà en obres com Cadaqués Canal Local (1974), en un moment en què a Espanya només existia un canal de televisió oficial. Fou una de les seves primeres accions artístiques clarament enfocades en la investigació dels canals d’informació. L’any 1989 col·laborà amb Televisió Espanyola amb la realització del programa TVE: primer intent, també emmarcat en la recerca dels mecanismes de manipulació dels mitjans.

A banda de les seves obres televisives cal mencionar On Subjectivity (1978) en la qual analitzà la naturalesa de la informació i Between the Lines (1979) en què examinà els “mecanismes invisibles” que controlen i contextualitzen la informació dels mitjans. També reflexionà sobre els mecanismes de la publicitat, com a Media Ecology Ads (1982) o a This is not an Advertisement (1985).

De tots aquests, en destaca On translation, un projecte artístic de caire internacional que comença el 1955 i que ara inclou més de 40 projectes. Amb aquest explorava la idea de la traducció en els intercanvis d’informació d’àmbit mundial i alhora reclamava la capacitat crítica del públic. Seguint la mateixa tendència creà File Room (1994), una obra estructurada com un arxiu informàtic en què mostra els casos de censura cultural al món.

Transcendint del concepte d’art, Muntadas troba en el context sociopolític i cultural l’horitzó de la seva producció artística. D’aquest horitzó contextual es nodreix i hi troba múltiples relacions entre l’art, els nous mitjans de comunicació, la globalització i les institucions de poder, elements constantment presents en l’obra d’aquest autor.

La seva obra s’ha exhibit a tot el món, en els principals fòrums artístics d’àmbit internacional entre els quals destaquen la Documenta de Kassel i les biennals de Venècia. Transcendint la seva acció com a artista, també ha exercit com a docent universitari a diverses universitats com l’Escola Nacional de Belles Arts de París o al programa d’Arts Visuals del Departament d’Arquitectura del Massachusetts.

Al llarg de la seva trajectòria ha rebut diversos premis i beques com el de la Fundació Rockefeller, la Fundació Guggenheim, The National Endowment for the Arts, menció d’honor a Ars Electronica a Linz, Laser d’Or a Locarno, el Premi Nacional d’Arts Plàstiques concedit per la Generalitat de Catalunya i el Premi Nacional d’Arts Plàstiques (2005) del Ministeri de Cultura espanyol. (text: Núria Gascons)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *