Pere Noguera (la Bisbal d’Empordà, 1941)

Pere Noguera

Artista conceptual que viu i treballa a la Bisbal d’Empordà, la població on va néixer. La seva relació amb el context empordanès és clau en la seva obra, és una localització que incideix en la seva obra a través dels materials que utilitza per dur a terme el seu treball (elements naturals de les Gavarres com són el suro i l’argila), per les tècniques a les quals recorre (ceràmica i objectes rurals trobats) i per la selecció de temàtiques (el medi ambient, el treball artesanal i l’industrial o la vida quotidiana).

Pere Noguera es va formar a l’Escola Massana de Barcelona amb artistes com Eudald Serra. Gràcies al fet de guanyar-se la vida com a futbolista, Pere Noguera es va poder dedicar lliurement a la pràctica artística de tal forma que, des dels anys setanta les seves obres trenquen amb els plantejaments clàssics de l’escultura per posar el focus en la seva dimensió conceptual. A partir de l’espai de llibertat creativa i de la independència, que sempre ha reivindicat íntimament, la seva trajectòria discorre vinculant-se, a vegades intencionadament i altres distretament, a l’entorn de l’art conceptual i l’arte povera, i és referent de les tendències desconstructivistes i apropiacionistes.

El seu treball, tot i ser essencialment material, va evolucionar ràpidament envers la instal·lació site specific i les intervencions efímeres, en un trajecte molt personal que es caracteritza per la recuperació de materials pobres i quotidians, per la investigació en velles i noves tècniques, per l’aprofitament de recursos propers, de poc o cap cost, així com pel fet d’interessar-se pel procés de creació tant com pel resultat final de l’obra, la qual —en el seu cas— moltes vegades no culmina fins a l’exposició mateixa. En les seves creacions, escultures, collages, instal·lacions, accions i vídeos performatius els objectes recuperats són fonamentals, però també ho és la transformació de la matèria, l’ofici artístic i l’atzar.

Pere Noguera va ser un artista pioner en la utilització de la fotocòpia com a material de treball a principis dels anys setanta. Tot i que ha utilitzat l’electrografia, els recursos textuals, imatges fotogràfiques i films reutilitzats, i s’ha interessat tant pels conceptes de col·lecció, arxiu i seriació, com per formalitzar la seva pròpia manera de fer escultura i de llegir les imatges en relació amb els objectes. De fet, un dels materials més característics del seu treball artístic ha estat l’argila i a partir dels anys vuitanta, l’enfangada, i ha construït instal·lacions espacials de gran format consistents en una escenografia d’objectes enfangats, la qual cosa derivaria més endavant en altres treballs en què també utilitza altres materials liquables com és la xocolata o la farina.

Així mateix, en la línia de recerca a partir de la quotidianitat, el tema dels àpats i del menjar també ha estat molt present en la seva producció artística. En la presentació de les seves instal·lacions escenogràfiques Pere Noguera busca la participació del públic i el convida a transitar per l’obra, ja sigui físicament o intel·lectualment. En certa mesura, l’artista porta l’espectador a fer immersió en la seva obra i el convida a reflexionar sobre el sentit de l’existència o a qüestionar, guiat per la seva mirada crítica i irònica, la realitat.

Pere Noguera ha realitzat nombroses exposicions en centres nacionals i internacionals i va ser distingit amb el Premi ACCA el anys 2003 i el 2011. (text: Carme Sais)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *